آن چنانكه میكارى میدروى....
مقدمه نداره. نقطه سر خط....
آدم وقتی به کسی خوبی میکنه، فقط یه دستت درد نکنه میشنوه! 10 تا خوبی کنه 10 تا دستت درد نکنه میشنوه. به نظرت اگه 100 تا خوبی کنه چند تا میشنوه؟
من که فکر میکنم همون 10 تا. آخه طرف بعد از اون فکر میکنه وظیفه ات ِ که خوبی کنی، اینقدر عادی میشه که اگه خوبی نکنی ازت ناراحت میشه!
حالا اگه بعد یه بدی کنه! 10 تا بدی میشنوه.
حالا اگه بعدش یه بدی دیگه کنی، تمام خوبی هات میره زیر سئوال و چنان دشمنی پیش میاد که بیا و ببین ( در شمارش نمی یاد)
اما بااینکه واقف به این حرفام هستم و یه جورایی هم تجربه زندگیم شده اما یه چی رو تو زندگیم بعنوان یه اصل و قانون قرار دادم و هرچند سخت ، خدارو شکر هیچ وقت سعی نکردم فراموشش کنم و اونهم اینه که :
اگـه کـسـی خـوبـی هـای تـو رو فــرامـوش کـرد تـو خـوبـ بـودن رو فـرامـوش نـکـن .
چـــرا کــه بــاور دارم :
+
رسول مهربانی ها (صلوات الله علیه و آله) فرمودند:
رَاءْسُ الْعـَقـْلِ بـَعـْدَ الدّيـنِ التَّودُّدُ اِلَى النـّاسِ وَ اصـْطـِنـاعُ الْخـَيـْرِ اِلى كـُلِّ اَحـَدٍ؛ بـَرٍّوَ فاجِرٍ
اوج خـردمـنـدى پـس از ديـندارى ، دوستى با مردم و نيكوكارى نسبت به هر فردى است ؛ خواه آن فرد نيكوكار باشد يا بدكار.
+
كما تعين تعان
چنانكه يارى كنى يارى كرده شوى، يعنى بقدر آنچه تو مردم را يارى كنى حق تعالى و مردم نيز ترا يارى كنند.
كما ترحم ترحم
چنانكه رحم كنى رحم كرده شوى، اين هم مضمون فقره سابق است.
كما تتواضع تعظم
آن چنانكه فروتنى كنى بزرگ گردى، يعنى بقدر آنچه فروتنى كنى در درگاه حق تعالى و با خلق نيز بزرگ مرتبه گردى.
كما ترجو خف
آن چنانكه اميد دارى بترس، يعنى بقدر آنچه اميد دارى از حق تعالى بترس از او و از نافرمانى او.
كما تشتهى عفّ
آن چنان كه خواهش دارى عفيف باش، يعنى بقدر آنچه خواهش رستگارى در آخرت و بهشت و آلاء و نعماى آن دارى عفيف باش و باز دار خود را از حرامها.
كما تقدّم تجد.
آن چنانكه پيش فرستى مىيابى، يعنى بقدر آنچه پيش فرستى از خوبيها و بديها مىيابى جزاى آنها را.
كما تزرع تحصد
آن چنانكه میكارى میدروى.